Ir al contenido principal

405. Els primers republicans de Mallorca

Diario de Mallorca, 22 de febrer de 2024

Suplement cultural Bellver en Abril, núm. 1188

El llibre ha estat finalista del IX Premi Font i Roig d’assaig, patrocinat per l’Ajuntament de Maria de la Salut

La publicació d’estudis sobre corrents ideològics i socials considerats residuals, descartats del procés històric oficial, és encara minoritari. Més encara des d’un punt de vista divulgatiu i de fàcil lectura. Per això, sempre és benvingut trobar lectures que ens il·lustrin sobre episodis que no foren puntuals ni aïllats; més encara quan esdevingueren de gran presència social i transcendència posterior, però que el pas del temps va esborrar fins ser vistos com intranscendents o, fins i tot, inexistents.

És el cas d’Els orígens del republicanisme i el primer moviment obrer a Mallorca (1849-1868), de Catalina Martorell. El llibre ha estat finalista del IX Premi Font i Roig d’assaig, patrocinat per l’Ajuntament de Maria de la Salut i amb la pretensió de fomentar la història local, investigació de proximitat i publicació en petit format, apta per tots els públics. Fins ara el treball guanyador era mereixedor de l’edició, a càrrec de Lleonard Muntaner Editor; no obstant, arran el nivell dels treballs presentats enguany han pres la decisió d’editar també el finalista i que ara tenim a les mans.

De fet, ens trobam davant la síntesi d’una tasca molt més extensa: la tesi doctoral El republicanisme federal i la cultura liberal democràtica a Mallorca (1840-1900), llegida per l’autora el 2015 a la UAB i dirigida per Pere Gabriel Sirvent, amb més de 800 pàgines d’investigació. Amb aquest assaig, l’autora se centra en un període més acotat i adopta un registre més divulgatiu, apte per a qualsevol lector.

El treball de Martorell se centra en un món obrer incipient, el de la Mallorca de mitjan segle XIX (sí: a Mallorca va existir teixit industrial), en ple procés d’organització i cerca d’identitat. Veiem col·lectius socials naixents en ple moviment, sense consciència de classe ni referents clars, en vies d’expansió i definició, que des de la nostra òptica a posteriori veuríem clarament com un moviment obrer incipient. També trobam un altre col·lectiu coincident en el temps: la burgesia, ambdós indissociables i alhora enfrontats, però amb denominadors comuns: fer valdre els seus drets, organitzar-se i influir en una societat que es transformava a marxes forçades.

Així veiem l’evolució en aquells primers anys i les diverses estratègies seguides per defensar els seus interessos, en un moment en què els principis ideològics i organitzatius plasmats a Europa a la Primera Internacional (1864) encara quedaven força lluny. En aquesta lluita social, motivada amb millorar unes condicions de vida pèssimes i injustes, s’aniria forjant una incipient consciència de classe. A això cal unir els ideals del republicanisme, el naixement del primer partit demòcrata (1849) i la vinculació amb reivindicacions universals i llavors transgressores: sufragi universal, llibertat de reunió i expressió, educació universal, laïcitat, supressió de quintes forçoses... esquivant la censura que la monarquia borbònica vigent aplicava a qualsevol veu discrepant. Per tant, aquí veiem els inicis d’unes reivindicacions avui normalitzades gràcies a fets i protagonistes malauradament bandejats, necessitats d’un just reconeixement.

A més, Martorell treballa un vessant fins fa poc també ignorat: el paper de la dona, amb figures destacades en la reivindicació d’aquell moviment incipient i molt abans de la reconeguda Aurora Picornell (1912-1937), realitat doblement silenciada que l’assaig redescobreix i alhora reivindica.

Durant vint anys aflorarien nous espais de sociabilitat: cooperatives, entitats de socors mutus, publicacions periòdiques... que feien palesa una transformació social profunda i un nou pensament que lentament s’imposava per donar pas a una nova estructura social, les arrels de la qual foren oblidades per la manca d’un relat que sintetitzés les fites d’una època que pels seus fonaments transgressors, aperturistes i lliurepensadors fou silenciada i oblidada. Primer per la Restauració de 1876, després per la dictadura franquista i, darrerament, per l’actual societat del turisme i el consum, adoptada com a relat únic de transformació, progrés social i (molt subtilment) desmemòria col·lectiva.

El món actual requereix conèixer perspectives oblidades (antigues però no antiquades) de pensament, lluita i esperit crític d’aquells pioners (i pioneres!) que Martorell retrata a la perfecció i del qual som hereus i deutors.