Ir al contenido principal

190. El llegat musical de Baltasar Samper

Última Hora, 27 de novembre de 2018

Secció Campus Obert (Universitat de les Illes Balears, UIB)
 
El documental “El ritme amnèsic” és el resultat d'un treball documental exhaustiu i previ iniciat molts anys enrere pel pianista i musicòleg Joan Moll, el qual dona a conèixer una figura musical de primer ordre que, tot i establir-se a Catalunya i dur a terme la seva trajectòria en el Principat fins al seu exili a Mèxic, no perdé mai de vista els seus lligams creatius i personals amb Mallorca. 

Tradicionalment Samper ha estat recordat a nivell enciclopèdic com a membre integrant del denominat CIC (Compositors Independents de Catalunya) o Grup dels Vuit, representatiu d'un corrent modernitzador de la música del Principat amb vocació internacional, però sense perdre de vista les fonts tradicionals. La brillant trajectòria assolida per alguns d’ells (Eduard Toldrà, Manuel Blancafort i especialment Frederic Mompou), afegit a l'exili de Samper, feren oblidar la seva figura i obra i que acabés considerat com un autor menor, vinculat amb el Principat a tots els efectes. Una de les escasses obres que s’han salvat de l’oblit ha estat la suite simfònica Mallorca (1928), que des de la seva estrena fou la seva obra més rellevant. 

El documental descobreix una figura activa i reconeguda en la Catalunya dels anys 30 que no va perdre els seus lligams amb Mallorca, on hi anà regularment per dur a terme una exhaustiva tasca de documentació del folklore de les Balears per a l’elaboració del Cançoner Popular de Catalunya els anys 20 i 30. Alhora fou base de moltes de les seves obres que en bona part resten pendents de redescobrir, ara que el seu arxiu personal ha retornat a Mallorca des de Mèxic. Recuperat el seu llegat s’obre una etapa de redescobriment, que des de Catalunya primer i Mèxic després va crear una obra original i de qualitat, sense deixar mai de tenir presents les seves arrels.