71.- Fora les autopistes, benvinguts els desdoblaments

El Mundo-El Día de Baleares, 26 de juny de 2008
Diari de Balears, 29 de juny de 2008

El Consell de Mallorca ha descartat de manera oficial el projecte d'autovia entre Inca i Manacor. És una bona notícia per als qui no creiem necessàries unes infraestructures tan desmesurades pel nostre territori, de petites dimensions en comparació amb els grans nuclis urbans i les llargues distàncies peninsulars.

Però no n'hi ha prou amb això: dues poblacions com Manacor i Inca no necessiten una autopista, però tampoc es poden conformar amb les carreteres actuals. La revocació definitiva d'un model de transport desproporcionat i agressiu no ha d'oblidar la necessitat d'implementar-ne un que millori la xarxa viària mallorquina. Per això, crec urgent i de màxima prioritat que Inca i Manacor gaudeixin d'una carretera desdoblada, com la que fa el recorregut entre Manacor i Palma. Una carretera que aprofiti al màxim els trams viaris existents actualment, eixamplant-los i adaptant-se al màxim al territori, complint alhora el seu paper de connexió viària ràpida i segura.

Més endavant, seria molt profitós que les autopistes ja existents, de Palma cap a Sa Pobla i cap a Llucmajor, fossin rebatejades com carreteres desdoblades. Òbviament, no es tracta d'un simple canvi de nom (que ja seria un fet simbòlic), sinó d'anar introduint les millores necessàries per reconvertir-les. Per exemple, incorporant-hi barreres de formigó per a la separació de carrils, una mancança que a les autopistes ha provocat una sinistralitat horrorosa amb víctimes mortals incloses. Això "reconciliaria" unes vies agressives amb el territori, i la garantia que en un futur la seva possible expansió es faria dins uns paràmetres molt més respectuosos amb la geografia i el territori illenc.